L'alimentació ecològica: un mercat emergent

De fa tres anys, Veritas esdevé la cadena de supermercats líder en el creixement de vendes del sector
Món Empresarial. Febrer de 2006.
El Ministeri d'Agricultura va presentar en febrer de 2005 els resultats de l'enquesta “Coneixement, hàbits de compra i consum d'Espanya dels productes d'alimentació ecològica”. Segons l'informe un 59% de la població la coneix front a un 39% que no i se situen per damunt del 75% els que la relacionen amb salut, qualitat, confiança i credibilitat. Prop de dos terços estarien disposats a pagar-ne una mica més per productes ecològics i un 47% dels espanyols n'ha provat en alguna ocasió. D'aquest percentatge, el 3,5% només en consumeix de biològic, un 32,6% ho fa majoritàriament i un 59% n'adquireix puntualment. Respecte als que no n'han consumit, no ho fan en un 45% perquè són difícils de trobar, en un 37% per desconeixement i en un 32% perquè són cars. Malgrat tot, la predisposició al consum és molt alta: el 83% dels que no n'han tastat mai s'han mostrat favorables a comprar-ne en un futur.

La preocupació per l'alimentació, la seguretat alimentària (després de diverses crisis alimentàries com ara la de les vaques boges), però també per la seva qualitat està creixent, per això també creix el consum ecològic que a més de qualitat i seguretat ofereix el màxim grau de compromís amb el respecte al medi. Tots aquests factors expliquen que en els darrers anys hagen sorgit diferents cadenes de supermercats especialitzats que pretenen cobrir aquest el mercat ecològic. Són empreses com Veritas www.ecoveritas.es a Catalunya, Terra Verda www.terraverda.com al País Valencià i les Illes Balears i Natura Si www.naturasi.es a Madrid. La cadena catalana, Veritas, naix el 2002 a partir que quatre famílies catalanes es mostraren interessades en aquest mercat, tot i que ja feia un any que estaven elaborant el projecte.
És general arreu d'Europa l'operació de crear cadenes de supermercats per poder abastir plenament el consumidor del producte ecològic”, assenyala Silvio Elías, directiu de Veritas. Fins ara el sector s'havia abastit per petites botigues especialitzades i una reduïda incursió en grans superfícies com Corte Inglés, Hipercor i Alcampo, però que no tenien una oferta suficient en varietat, quantitat i continuïtat de l'alimentació biològica per a qui vol que siga la totalitat del seu consum. 

“Fa cinc anys no hi havia una oferta estable per a aquells que vulguessen alimentar-se exclusivament de productes ecològics. Tampoc no és sostenible que el consumidor s'haja de desplaçar notablement per adquirir aquests productes, per això, hem d'apropar aquest punts de venda al seu possible comprador”, assenyala Elías. El directiu considera que al mercat espanyol i català no li falta consciència ambiental o de la qualitat dels aliments, sinó que li falta informació. Per això la companyia ha iniciat una sèrie d'accions comunicatives per donar a conèixer aquest tipus de producte. “Estem tenint presència a tots els suports mediàtics (televisió, ràdio, premsa, etc) en què intentem difondre els valors del producte ecològic per acabar amb els estereotips existents”, afegeix Elías. El potencial del mercat és molt gran, a Europa el mercat l'ecològica 2,5% de cada 100 euros que es venen d'alimentació, mentre que a Espanya només al 0,2%. És un mercat en creixement en què probablement es vagen afegint més cadenes i botigues.
Els tòpics
Segons les dades d'Elías, un 30% de la població estaria disposada a comprar alimentació ecològica exclusivament pels beneficis que té, “el que cal és permetre'n l'accés a diferents poders adquisitius”. L'aparició de les cadenes fa possible, entre altres coses, reduir costos, a partir de l'economia d'escala, i en molts casos això els ha permès reduir els preus fins a un 50% per a la qual cosa ha estat determinant el volum. “Hem aconseguit aproximar el preu dels productes ecològics al seu valor real i les seues vendes han augmentat per cinc o per deu. Això indica que hi havia una important demanda reprimida per qüestions de preu”, conclou Elías. D'altra banda, molts cops es lliga el concepte d'ecològic com un terme polític, “cosa que no ajuda a què siga una cosa de tothom”, explica Elías, també alguns associen ecològic amb dietètic i aquests amb manca de gust o també amb alimentació vegetariana quan existeix carn biològica de gran qualitat i molt saborosa. “Cal molta comunicació i informació per trencar els estereotips: el producte ecològic no és només un tipus de conreu que redueix l'impacte ambiental sinó que és saludable, sense pesticides, sense residus, segur, que recupera l'autenticitat i els sabors, i que tenen menys aigua i menys nutrients”, conclou Elías. A més, aquestes cadenes ofereixen tota la cistella de la compra excepte el peix fresc, i amb pa i pastisseria elaborats de manera artesanal.

Comentaris